Keyport start campagne
Het is alle hens aan dek om de uitdagingen op de regionale arbeidsmarkt het hoofd te bieden; personeelstekorten, mismatch op de arbeidsmarkt, vergrijzing, ontgroening…. netwerkorganisatie Keyport onderneemt actie en volgt een twee sporen beleid. “We richten ons op studenten voor het behoud van jong talent. En we bieden een podium aan de toonaangevende bedrijven uit de regio.”
Vekoma, Admesy en Kabisa bijten het spits af. Het zijn stuk voor stuk koplopers in hun vakgebied.
Ze werken voor internationale topklanten zoals Google, ASML, Apple en Disney. Wereldmerken die allemaal een lijntje hebben naar deze regio. En dat weet bijna niemand. Hoogste tijd dat we deze bedrijven meer voor het voetlicht brengen. Dat we laten zien wat ze doen, voor wie ze werken en welke carrièrekansen ze bieden. Op de vraag waarom deze ondernemers voor de Keyportregio (Midden Limburg / Cranendonck) hebben gekozen is het antwoord verrassend compleet: “Het vestigingsklimaat is aantrekkelijk, de regio is uitstekend bereikbaar. Je kunt hier prettig wonen, er is goed onderwijs en er zijn veel betrokken, goed opgeleide medewerkers. Alleen te weinig. Zeker in de toekomst!”
Veronika van Heur – Business development manager bij Kabisa | Bekijk hier de video
De overkoepelende boodschap op de arbeidsmarkt is dan ook heel simpel: voor een uitdagende carrière hoef je de regio niet uit. Veronika van Heur kan dat beamen. 12 jaar geleden kwam ze naar Nederland om International Business and Economics te studeren aan de universiteit in Maastricht. Na haar studie kon ze zo beginnen bij diverse corporate bedrijven uit de randstad. Ze koos voor een baan als business development manager bij Kabisa in Weert. Een bewuste keuze die ze samen met haar partner maakt. Veronika: “Hier hebben we voor minder geld veel meer woonruimte. Zeker als je een drukke baan hebt, is het fijn als je thuis je rust kunt vinden. Die vind ik in deze landelijke omgeving. Ik voel me zeer welkom, ook al kom ik hier niet vandaan. Dat komt ook door het sterke verenigingsleven, de lijntjes zijn kort, het netwerk is hecht. Dat is prettig, ook voor mijn rol bij Kabisa trouwens. Dus ja, in deze fase van ons leven een perfecte regio om te wonen én werken.”
De Keyportregio kenmerkt zich door een relatief hoog aantal ondernemers per hoofd van de bevolking. Overwegend MKB en dat is de belangrijkste motor van de economie. Het voordeel van werken bij een MKB bedrijf ten opzichte van bij een multinational is dat je nog echt het verschil kunt maken. Je bent vaker betrokken bij het hele proces en dat maakt het interessant.
Naast de profilering van het regionale bedrijfsleven onder de naam Keyport, dé ondernemende regio, investeert Stichting Keyport – samen met de Tas Force Post Corona Midden Limburg – in een integrale aanpak naar studenten. Het aantrekken en binden van jong talent en het voorkomen van (jeugd) werkloosheid is een belangrijke stap naar de toekomst. Hiermee kunnen we echt het verschil gaan maken. Kies Keyport sluit immers naadloos aan op de aanpak van Regio in je Rugzak (praktijkgerichte loopbaanoriëntatie voortgezet onderwijs) en het online platform Meet the Youngsters. Door deze ketenaanpak kunnen we ook studenten die elders studeren proactief informeren over stages, bijbanen, traineeships en startersbanen in de Keyport regio.
Hoe kunnen bedrijven meedoen?
- Bedrijven kunnen zich aanmelden als partner, waarbij ze een eenmalige voucher krijgen ter waarde van € 1.250. Je bedrijf wordt direct zichtbaar bij jongeren in de Keyport regio.
- Bedrijven kunnen zich aanmelden voor ‘Tours de Keyport’(bedrijfsbezoeken); studenten gaan langs bij verschillende bedrijven.
- Bedrijven kunnen zich aanmelden voor ‘Keyport College Tours’; ondernemers en jongeren gaan met elkaar in gesprek.
- Onderwijsinstellingen kunnen zich aanmelden voor inzet van serious gaming (bestaande uit een mobiele escape room, VR-brillen en een virtuele minikoelfabriek). Hiermee laten we jongeren op een innovatieve manier kennis maken met het bedrijfsleven.