Skip to main content

Ze denken rijk te worden als influencer of YouTuber. Of door te beleggen in bitcoins. Een bijbaan in de maakindustrie of in de supermarkt lijkt niet meer vanzelfsprekend.” Werkgevers hebben het lastig: een kandidaat kan kiezen uit 5 vacatures. Vaak willen ze 4 dagen werken in plaats van 5. Soms lijkt het alsof ik sollicitanten moet overtuigen waarom ze voor mijn bedrijf moeten kiezen in plaats van andersom. En we hebben zulke mooie banen. Keyport kwam in actie!

“Laten we de rollen eens omdraaien. En aan de jongeren zélf vragen hoe een werkgever hen het beste kan bereiken en wat zij belangrijk vinden.” In samenspraak met BASF Nunhems en Zuyd Hogeschool organiseerde Keyport Business Developer Renske Cox een Hackathon. “Dat was een hele inspirerende middag. Vier studententeams die op 14 april jl hun ideeën over employer branding, onboarding en het bereiken van jong talent presenteerden aan een jury.”

Voorafgaand aan de Hackathon was er een voortraject waarin de studenten een aantal opdrachten kregen. “Kijk eens naar hoe de Keyport regio zich profileert. Welke bedrijven vind je per gemeente? En hoe presenteren ze zich?” Daarnaast gaven de studenten een aantal verbetersuggesties voor het online platform MeetTheYoungsters.

Renske: “Wat we merken is dat veel jongeren geen idee hebben welke bedrijven er in de regio gevestigd zijn. Laat staan welke loopbaankansen ze bieden. Een van de oorzaken is dat we relatief veel bedrijven in de maakindustrie en techniek hebben. Die leveren niet aan particulieren en zijn daardoor al minder bekend. Vanwege het personeelstekort moeten deze bedrijven nu soms nee verkopen aan klanten, omdat ze de orders gewoonweg niet geproduceerd krijgen.”

De nood is dan ook hoog, op alle fronten. Vandaar dat Keyport gaat inzetten op het ‘onbenut arbeidspotentieel’.

Renske CoxBusiness developer Keyport

Organisaties met nieuwe, frisse ideeën : neem contact met ons op!

“Hoopvol is wel dat de meeste van deze studenten – 3e jaars employability –  al een bijbaan in hun vakgebied hebben,” vervolgt Renske. “Dat varieert van 5 tot soms wel 20 uur per week. Een bijbaan die ze vaak overhouden na een stage, en dat is mooi. Ze blijven betrokken bij de regio en kunnen in de praktijk meteen een bijdrage leveren aan het verkleinen van ‘de generatiekloof’. ”

In gesprek met elkaar
Dat het anders moet, weet ook plant manager Pascal Stappers van Perfetti van Melle uit Weert. De fabrikant van onder andere Fruitella, Mentos en Chupa Chubs. “Wij zaten in april met een aantal ondernemers, met Keyport en met Parkmanagement Weert aan tafel om te discussiëren over de uitdagingen op de arbeidsmarkt. Dat gesprek vond plaats bij bouwbedrijf Mertens. Een bedrijf dat bekend staat om ‘out of the box denken’ in de werving van nieuwe medewerkers. “Dat was erg interessant!“, aldus Stappers. “Duidelijk is in ieder geval dat het anders moet. We hebben het lange tijd vooruit geschoven. In de afgelopen tijd hebben we van alles gedaan aan de uitstraling van ons pand, de inrichting is aangepakt, we hebben goede WIFI…. maar hoe gaan we de nieuwe generatie bereiken? Niet meer via de traditionele weg door recruiters te betalen en te adverteren in de plaatselijke media. Die tijd is echt voorbij. We zullen veel meer contact moeten leggen met scholen, zoals Keyport – MeetTheYoungsters dat doet. En daarnaast zorgen dat we elkaar ontmoeten. “

Op 14 juni doet Perfetti van Melle mee aan de Magical Mistery Tour. “Dat zal niet meteen kandidaten opleveren, maar we werken wel aan de bekendheid van ons bedrijf. Indirect en op de lange termijn. Daarnaast zullen we moeten investeren in online profilering, met korte filmpjes, leuke vlogs, een goede website. En we moeten aandacht hebben voor een gezonde werk-privé balans,  duurzaamheid en sociale activiteiten. Want ook dat vindt de nieuwe generatie belangrijk.”

Samen aan de slag!
Allemaal aspecten die ook terugkomen in de adviezen tijdens de Hackathon. Inclusief een praktisch onboarding programma en nog veel meer employer branding tips. Complimenten waren er ook. Zo werd Prowise uit Budel uitstekend beoordeeld door de studenten. Bekijk hier hun filmpje

  • Meer weten over de uitkomsten van de Hackathon? E-mail Renske Cox en vraag de whitepaper aan.
  • Studenten ontmoeten tijdens de Magical Mistery Tour in Weert op 14 juni?
  • Of tijdens de Keyport College Tour op 23 juni bij Yuverta?

Ook het onderwijs komt in actie 
Tijdens de ontbijtsessies die Keyport organiseert is het onderwerp jongeren en arbeidsmarkt ook telkens een hot issue. Aan tafel bij Rotom zit Theo Hoezen van het Connect College. Hij pakt het serieus op. “Wij hebben een praktijkdag ingelast waarin we leerlingen onder andere kennis laten maken met beroepen en bedrijven in de regio. De leerling vinden het super.” Over de generatiekloof en het bereiken van jongeren zegt Hoezen: “De maatschappij is de afgelopen 30 jaar veranderd, het onderwijs is echter nog steeds zoals 30 jaar geleden. De tijd van 5 dagen in de week frontaal lesgeven is voorbij. Leerlingen willen en kunnen dit niet meer. Het is tijd voor verandering. Alle info waarvan wij denken dat ze die moeten weten, is gewoon terug te vinden op internet. En jongeren zitten constant online. Daar zien ze rijke influencers en succesvolle YouTubers, dit is dan ook hun (wereld)beeld. We zullen ons moeten verplaatsen in hun wereld en in het perspectief dat zij hebben.”

Wil je weten wat Keyport voor je kan betekenen?

Kies Keyport weet de jongeren te bereiken. Met vlogs, serious gaming en aansprekende filmpjes. Regio in je Rugzak werkt aan het proces daarvóór: het maken van de juiste studiekeuze en een loopbaanoriëntatie die is afgestemd op jouw DNA. In de eigen regio, bij bedrijven in de buurt.