Ik geef twee dagen les in groep 7/8 van Basisschool St. Lambertus in Neeritter en coördineer daarnaast het Wetenschap & Techniek onderwijs voor alle 13 scholen van onderwijsstichting SPOLT. Maakkunde heeft me altijd al aangetrokken, evenals het samenwerken met derden. In ons W&T-onderwijs vinden die twee elementen elkaar.
“Bovenschools werken we bijvoorbeeld samen met het Spark Tech Lab in Weert,”vervolgt Teuwen.” Kinderen van onze groepen 7/8 doen daar mee aan projecten, waarbij ze in de lijn van producten van een bedrijf als Linssen Yachts iets maken. Allerlei vaardigheden komen daarbij aan bod. Van ontwerpen, ontdekken, ontwikkelen, inkopen tot presenteren. Via het MakeTech Platform Keyport, een platform van en voor ondernemers in de maakindustrie, krijgen kinderen van onze scholen de kans om bij techniekbedrijven een kijkje in de keuken te nemen. Zo creëer je enthousiasme voor W&T bij leerlingen en leerkrachten.
Andere groepen volgen bij het Spark Tech Lab workshops waar ze bijvoorbeeld leren hoe ze een katapult moeten maken, een hijskraan of hydraulische grijparm bouwen of met Lego Mindstorms kunnen werken. Als bovenschools coördinator ben ik ook betrokken bij het opzetten van trainingsaanbod voor juffen en meesters. Want niet alle leerkrachten zijn even vaardig op het gebied van wetenschap en techniek. Een simpel voorbeeld: we hebben voor onze scholen greenscreens boxes gekocht, waarmee kinderen zelf in de klas verhaaltjes kunnen visualiseren. Heel leuk om daarmee te werken tijdens je lessen, maar dan moet je als leerkracht natuurlijk wel weten hoe de app werkt waarmee je achtergronden van foto’s en video’s kunt veranderen. STEAM Limburg helpt ons bij die verdere professionalisering van onze leerkrachten en biedt ons inzicht in wat er allemaal verder nog is op het gebied van W&T. Dat doet STEAM door bijeenkomsten te organiseren waarop bedrijven en stichtingen als Spark Tech Lab hun projecten kunnen presenteren. Heel oplossingsgericht en inspirerend voor onze leerkrachten.
Meer weten? Lees hier: “Samen planten we het zaadje voor de kennis van morgen.”