Skip to main content

Met de European Future Tech Challenge maken we ondernemers in de Keyportregio bewust van de kansen die toekomstige technologieën bieden, om ze vervolgens te vertalen naar concrete business cases. Aan de hand van gastcolleges, workshops en een interactief online platform brengt de EFTC jongeren van het middelbaar en hoger onderwijs samen met organisaties en bedrijven uit de regio.

Workshops finalisten ETFC
Binnen de challenge hebben leerlingen van 10 scholen uit de regio gewekt aan uitdagingen van lokale ondernemers. @Linssen Yachts presenteerde de leerlingen 2 cases; hoe geven we onze klant inzage in boord parameters als hij niet aan boord is? Hoe geven we onze servicedienst inzage in veiligheids- en service parameters om proactief of on-demand de klant te dienen? Het @Laurentius ziekenhuis gaf de uitdaging om de tijd efficiëntie binnen de diverse poli’s te verhogen. De deelnemende leerlingen maken hierdoor kennis met bedrijven in de regio en de uitdagende wereld van techniek.
In januari hebben diverse workshops plaatsgevonden voor de finalisten van de EFTC. Alle teams hebben deelgenomen aan een 3 tal workshops; pitchen, Business Model Canvas en Visualisatie. De workshops zijn positief ontvangen door de deelnemers en de aanwezige docenten.

Business Model Canvas
De Business Model Canvas workshop werd gegeven door @Eline Geuns namens @Business Innovation Team Limburg. We kregen van de finalisten terug dat ze het een erg informatieve workshop vonden. Op school kregen ze namelijk maar 1 blok van het Business Model Canvas uitgelegd. Eline heeft ervoor gezorgd dat op een luchtige manier voor iedereen de workshop te volgen was. De deelnemers werkten op grote vellen waarop een Business Model Canvas te zien was. Door middel van post-its werd het Business Model Canvas door de teams ingevuld. Eline zorgde er eerst voor dat het blok kort uitgelegd werd. Vervolgens gingen de deelnemers aan de slag. Hierdoor kregen ze geen grote hoeveelheid aan informatie in één keer maar werd het allemaal opgesplitst. Naast de heldere uitleg van Eline kregen de deelnemers ook nog een hand out met informatie. De handout mochten ze meer naar huis te nemen zodat ze verder konden werken aan het Business Model Canvas.

Visualisatie
Tijdens de workshop visualisatie zijn de deelnemers aan de slag gegaan met een customer journey, storytelling en wireframing. Alle deelnemers hebben de customer journey uitgewerkt. Vervolgens hebben we de deelnemers de keuze gegeven om ofwel storytelling uit te werken of wireframing. Aangezien er een aantal teams zijn die bijvoorbeeld een app hebben, hadden ze wireframing al uitgewerkt. Ze hebben tijdens de workshops gekozen voor storytelling. De teams die nog geen van beide hadden gedaan, hebben bijna allemaal beide opties uitgewerkt.

Pitchen
De pitch workshop was voor veel teams de meest lastige workshop. Enerzijds door het geven van een pitch, anderzijds door het geven van feedback op het team dat net een pitch had gegeven. De teams kregen 15 minuten om een pitch voor te bereiden. Om de beurt kwamen de teams naar voren om hun innovatie te pitchen. Van te voren kregen ze tips en advies over het opzetten van de pitch. Op het moment dat één team aan het pitchen was, waren de andere teams aan het observeren. Middels een feedback formulier leerden de deelnemers kritisch naar elkaar te kijken en elkaar respectvol te beoordelen. Alle teams kregen de feedbackformulieren mee naar huis om zo hun pitch te finetunen.

De organisatie van de workshops was in handen van @soapbox. @ryannevanvught @thomasariaans @luclebens bedankt voor de samenwerking.