Skip to main content

Je vindbaarheid op internet vergroten, applicaties verbeteren, cybersecurity inrichten? Of een mobiel systeem voor bestellingen, een compleet nieuwe website en je medewerkers bijspijkeren in ICT? Je kunt het zo gek niet bedenken of ze lossen het op, de studenten van Gilde Opleidingen van het ICT College. Daar kun je als ondernemer terecht met jouw digitaliseringsvraagstuk.

Opleidingsmanager van het Gilde Opleidingen ICT College Maurice Hommen regelt de intake: “We bekijken of het een MBO, HBO of WO vraagstuk is. En betrekken de expertise die nodig is. Een vraag op MBO niveau pakken we zelf op, al dan niet in samenwerking met het Vista College. Is de uitdaging complexer, dan werken we samen met het Brightlands Digitale Werkplaats en studenten van Zuyd Hogeschool, Universiteit Maastricht en de Open Universiteit.”

In alle gevallen geldt: “De lijntjes zijn kort en inplannen kan snel, omdat het werken met bedrijfsvraagstukken onderdeel is van ons basiscurriculum. Aanvragen voor dit schooljaar kan nog tot eind april! Een voorbeeld van waar we nu mee bezig zijn? Een mooie casus die we binnenkort gaan afronden is een integrale planningstool op maat voor BASF in Nunhem.”

De aanpak

Bij het uitwerken van een digitaliseringsvraag, werkt het ICT College nauw samen met het bedrijf. “Denk aan het verzorgen van gastlessen, tussentijds vraagbaak zijn en regelmatige evaluatiemomenten. Een aanpak die is gebaseerd op lean management, agile werken en de scrum methodiek. Zo blijf je als bedrijf intensief betrokken bij het proces en sluit het eindproduct goed aan op wat je nodig hebt.”

De brug tussen theorie en praktijk was nog nooit zo klein

Het ICT College is een concreet voorbeeld van innovatie en versterking van MBO-opleidingen op niveau 3 en 4. “We werken met een nieuw pedagogisch en didactisch model, gebaseerd op Challenge Based Learning. Onze studenten leren om succesvolle en gestructureerde keuzes te maken bij de challenges die ze vanuit het bedrijfsleven krijgen. Onderwijsopdrachten en challenges worden samen gemaakt en uitgevoerd, het bedrijfsleven neemt actief deel aan het onderwijs. Zo spelen we optimaal in op de uitdagingen van vandaag. De brug tussen theorie en praktijk was nog nooit zo klein.”

Behoud van jong talent

Bijkomend voordeel – naast de inbreng van jong en digitaal talent – is dat studenten alvast kennis maken met potentiële toekomstige werkgevers en vice versa. En dat is hard nodig, gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het verwachte tekort van 17.000 mensen. In de automotive en logistiek is de samenwerking tussen ICT onderwijs en bedrijfsleven al vanzelfsprekend. Maar ook in de zorgtechniek, procestechniek, retail en agrarische sector neemt de digitalisering verder toe. Het advies van Keyport programmamanager Ton Hagelstein is dan ook helder: “Leg je digitaliseringsvraag voor! Met vraagstukken uit de praktijk bereidt het onderwijs studenten voor op de toekomst. Voor bedrijven is het een kans om alle verandering ten gevolge van digitalisering de baas te blijven en ook je zittende mensen bij te scholen.“

Samenwerken aan de uitdagingen op de arbeidsmarkt

Deze aanpak speelt ook op lange termijn in op de uitdagingen van de arbeidsmarkt, vervolgt Hagelstein. “Door nauwe samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en onderwijs creëren we een duurzaam ECO systeem, waarmee we de kans op een mismatch op de arbeidsmarkt verkleinen. Tegelijkertijd dragen we bij aan het up to date houden van onderwijs en het opleiden van voldoende gekwalificeerde medewerkers voor de regio. Vraagstukken uit de praktijk zijn hiervoor onmisbaar. Ik nodig ondernemers en organisaties dan ook van harte uit om de samenwerking op te zoeken!”