
Goed nieuws voor het midden- en kleinbedrijf in Midden-Limburg en Cranendonck: Keyport is door het ministerie van Economische Zaken erkend als officiële focusregio binnen de landelijke Actieagenda MKB-dienstverlening 2024–2026. Een belangrijke mijlpaal én een stevige impuls voor betere ondersteuning van het regionale MKB.
Waarom is dit belangrijk?
De uitdagingen zijn groot. Ondernemers kampen met personeelstekorten, stijgende kosten, digitaliseringsdruk en de noodzaak tot verduurzaming. Tegelijkertijd ontbreekt vaak de tijd en ruimte om strategisch aan de toekomst te werken. “Veel ondernemers zijn dagelijks druk met hun bedrijf, maar hebben weinig tijd om áán hun bedrijf te werken,” zegt Ton Hagelstein, programmadirecteur van Keyport. “Met deze erkenning kunnen we onze regionale kracht benutten om ondernemers concreet te ondersteunen bij digitalisering, circulariteit, HR-vraagstukken en innovatie.”
Wat betekent dit concreet?
Als een van de landelijk erkende focusregio’s kan Keyport meer inzetten op het versterken van het regionale MKB-ecosysteem. De focus ligt op het bundelen van krachten en het activeren van ondernemers. Niet met nóg meer losse initiatieven, maar met een samenhangende, vraaggestuurde aanpak waarin de ondernemer centraal staat.
Wat gaan we doen?
Samen met parkmanagementorganisaties, BIZ’s, werkgeversverenigingen, onderwijsinstellingen en gemeenten zet Keyport stevig in op vraagactivatie: ondernemers bewust maken van hun toekomstvragen en hen helpen die te vertalen naar concrete stappen.
De activiteiten bestaan uit:
- Thematische ondernemersbijeenkomsten in alle Keyportgemeenten (2–3 per gemeente) over digitalisering & AI, circulaire economie & verduurzaming, HR & employer branding, leven lang ontwikkelen en nieuwe verdienmodellen;
- 1-op-1 gesprekken met ondernemers om de “vraag achter de vraag” op te halen;
- Peer learning en ronde tafels waarin ondernemers van elkaar leren en oplossingen delen;
- De ontwikkeling van een AI-tool die ondernemers snel koppelt aan passende regelingen, trajecten en adviseurs;
- Een communicatieoffensief via nieuwsbrieven, social media en video’s om het aanbod zichtbaar en toegankelijk te maken.
“Deze erkenning bevestigt dat we op de goede weg zijn,” aldus Ge Moonen, voorzitter van Stichting Keyport. “Samen zorgen we ervoor dat het MKB – de motor van onze regionale economie – sterker en toekomstbestendig uit de grote transities komt.”