Hoe leert een piloot een vliegtuig besturen? Of een monteur om technische onderhoud te plegen? Met simulatietechnieken. Een bewezen aanpak voor effectief “leren in de praktijk”. Vanaf volgend jaar binnenkort beschikbaar in de Keyportregio. Innovatief en up to date. Voor VMBO en MBO.
De eerste gesprekken met het onderwijs zijn al gevoerd. Zij zien de virtuele leeromgeving als een welkome aanvulling op praktijkstages en locaties zoals bijvoorbeeld CIVIL in Roermond, waar een volledige praktijkruime voor installatietechniek is ingericht.
“Met een virtuele leeromgeving kun je makkelijk opschalen en continu updaten. De kosten zijn eenmalig en je hebt altijd toegang, ongeacht het aantal scholen of leerlingen. Een virtuele coach kan de leerling/student op individueel niveau begeleiden en ondersteunen.”
In de trainingswereld is de opmars van “desktop simulatie”, “Virtual Reality”, “Augmented Reality”, “Game Based Learning” (GBL) en andere technologie groot. De meerwaarde als toevoeging op “leren in de praktijk” is dan ook meermaals aangetoond. “We zien kansen voor opleidingen in de installatietechnologie, maintenance- en procestechniek en operators. Maar ook in de zorg.”
Naast het inrichten van de virtuele leeromgeving komt er een toolkit. Daarmee kun je zonder specialistische ontwikkelkennis de lessen (scenario’s en levels) in het leermiddel aanpassen en uitbreiden. Docenten en leerlingen/studenten krijgen een training om met de toolkit te gaan werken.