Skip to main content

Tijdens een netwerksessie spraken scheepsbouwbedrijven uit de gemeente Maasgouw over samenwerken aan gezamenlijke uitdagingen. Keyport Business Developer Renske Cox bracht ze bij elkaar: “Een van de uitdagingen is de bekendheid van deze hotspot van binnenvaart- en scheepsbouwbedrijven. En het werven van jong talent in de toekomst. Daar zijn we mee aan de slag gegaan!”

Keyport brengt toonaangevende bedrijven voor het voetlicht in de campagne Keyport, dé ondernemende regio. Kijk maar eens naar de filmpjes van: Tinnemans Floating solutions en Linssen Yachts.

Om de lange termijn uitdagingen op de arbeidsmarkt aan te pakken, is er meer nodig. Een praktijktraject met SparkTechLab bijvoorbeeld. Ed Houben van Linssen Yachts is heel duidelijk over het belang hiervan. Het uitdragen van de boodschap:

Kies voor techniek. Kies voor een ‘maak’ of een ‘doe’ beroep!

Ed HoubenLinssen Yachts

We moeten af van de tendens dat leerlingen na de lagere school bijna allemaal kiezen voor een theoretische opleiding. Terwijl er in de techniek zoveel creatieve beroepen en mooie banen te vinden zijn. Dát zaadje moeten we planten. Bij kinderen van groep 7 en 8, én hun ouders.”

De kinderen zijn erg enthousiast over wat ze bij de bedrijven te zien krijgen. Een metalen casco (romp) van een jacht, de glanzende coating, het installeren van de geavanceerde techniek, de afwerking van het interieur. Dat vindt allemaal plaats in mooie hallen met fijne werkplekken. De beeldvorming dat techniek gepaard gaat met vieze handen en een blauwe overall die klopt al lang niet meer. Dit gaat over creativiteit en vakmanschap.

“Door de kinderen naast een gastles op school en een rondleiding op het bedrijf een gerichte opdracht te laten uitwerken, blijft die eerste ervaring met techniek veel beter hangen. Bovendien is het aanleiding voor een goed gesprek aan de keukentafel thuis,” hoopt Mirjam Tinnemans van Tinnemans Floating Solutions, tevens regionaal bestuurslid Metaalunie. “We zullen alle zeilen moeten bijzetten om het chronische tekort aan techniekpersoneel op te lossen. Er zijn ook al heel veel initiatieven. Het zou goed zijn om die zoveel mogelijk samen te brengen.”

Techniekatelier Spark Tech Lab en STEAM Limburg werken nauw samen aan de verbinding tussen het basisonderwijs en techniek. Jack Peeters van Spark Tech Lab begeleidt het traject “ontwerpend leren”. “De deelnemende scholen en bedrijven worden volledig ontzorgd. En ik vertaal de kennismaking met techniek in een opdracht die de kinderen aanspreekt. In dit geval is dat het ontwerpen van een drijvend vlot voor het fictieve “Festival Maasgouw”. Of dat een kermis, een braderie of een muziekfestival wordt, dat bepalen de leerlingen zelf. Ik laat ze vooral nadenken over aandrijving, waterdichtheid, vaarvermogen, maar ook licht en geluid.”

Ook Vissers & van Dijk, Scheeps Electro Techniek doet mee aan het project. Marcel van Dijk is enthousiast. “Wij hebben ze de verschillende facetten van installatietechniek en elektrotechniek laten zien. Ik ben heel benieuwd hoe dat straks terug komt in de eindpresentatie.”

Op 19 april presenteren de kinderen hun ontwerp voor de jury. Techniekcoördinatoren en ook de ouders zijn uitgenodigd. De locatie van deze finale? Misschien wel in de Haven van Maasbracht.

Meer weten?
SparkTech Lab biedt basisscholen een kant en klaar praktijkervaringstraject aan. Het eerste vonkje voor techniek springt hier al over. Kijk op de projectpagina van Sparktechlab.

Momenteel wordt er gewerkt aan de website van Spark Tech Lab. Deze is momenteel slecht bereikbaar.
Voor meer info, neem contact op met projectmanager Spark Tech lab: Jack Peeters.

Jack Peeters
Projectmanager Spark Tech Lab
E. j.peeters@sparktechlab.nl
M. 06-27204427