Dit moet iedere MKB ondernemer weten. Dat je snel, betaalbaar en op maat kunt samenwerken met studenten. Zij vertalen je vraagstuk naar een kortdurend project tegen een fixed price. Zo haal je up to date academische kennis, heel doelgericht in huis. Bijvoorbeeld voor het onderbouwen van strategische besluiten of het implementeren van nieuwe wetgeving. Maar ook als vliegwiel voor je project of het gestructureerd verbeteren van je klanttevredenheid.
Compound Company en Bbeterzorg delen hun ervaring.
“De topconsultants van morgen, vind je vandaag bij UniPartners”
Steffen de Lange, ook betrokken bij Keyport ondernemerstraject KOERS, zit in de Raad van Advies van UniPartners Maastricht. “Het is een landelijk concept dat studenten doelgericht koppelt aan bedrijven. Zodat ze theoretische kennis kunnen toepassen, werkervaring opdoen en hun CV op tijd upgraden voor een betere kans op de arbeidsmarkt. Een groep studenten die juíst voor het MKB heel interessant kan zijn. Ondernemers die niet persé op zoek zijn naar een fulltime academicus, maar wel een gefundeerd advies willen over een specifiek thema. Dit is je kans. Doe er je voordeel mee!”
UniPartners, de brug tussen student en organisatie
UniPartners wisselt elk jaar van bestuur, dat bestaat uit 8 studenten. Zo krijgen elke jaar nieuwe studenten de gelegenheid om te ervaren hoe het is om een bedrijf te leiden. Voor de studenten betekent dit dat ze gedurende 1 jaar de studie op een lager pitje zetten en minimaal 20 uur per week besteden aan UniPartners. Luuk is dit jaar de accountmanager én hij studeert af in Change Consultancy. “Ik zie een duidelijke meerwaarde voor bedrijven. Iemand die echt eens van buiten naar je organisatie kijkt, gedegen onderzoek doet en een adviesrapport oplevert inclusief aanbevelingen voor implementatie. “
Hoe het in z’n werk gaat? “Eerst hebben we een gesprek om de uitdaging scherp te krijgen. Dat gieten we vervolgens in een projectvoorstel en binnen twee weken gaan we aan de slag. De doorlooptijd ligt normaliter tussen de 7 en de 10 weken. Het aanbod aan studenten is heel divers. Van procesoptimalisatie en marktonderzoek tot aan digitalisering. Ook internationaal. In totaal hebben we vorig jaar 12 projecten afgerond. Ik nodig ondernemers in de Keyportregio van harte uit om het te proberen. Bel me gerust voor een kennismakingsgesprek, dan gaan we kijken wat Unipartners voor je kan betekenen.”
Bbeterzorg over UniPartners
Directeur Robert Coumans van Bbeterzorg, hét expertisecentrum in complexe wondzorg: “Als ondernemer ben je met veel dingen tegelijk bezig. Je komt handen te kort om iets goed uit te zoeken. Het gevolg kan zijn dat je belangrijke besluiten neemt zonder goede onderbouwing. Bijvoorbeeld over het inrichten van een Persoonlijke gezondheidsomgeving voor de patiënt. Wat is nu het wettelijke kader waar we aan moeten voldoen? Welke behoefte heeft de patiënt, wat is belangrijk voor de zorgverlener, en welke goede voorbeelden zijn er al? Dat hebben we laten uitzoeken.”
De belangrijkste beweegreden voor Bbeterzorg om met Unipartners te werken, is kennis. “Wij zijn geen juristen. Toch heb je binnen de zorg wel te maken met een omvangrijk wettelijke kader. In plaats van het betere google werk tussen de soep en de aardappelen door, ligt er nu een gestructureerd en evidence-based strategisch advies over de inrichting van een persoonlijke gezondheidsomgeving.” Met Unipartners Eindhoven loopt er nog een project over een ICT vraagstuk.
“Te vaak denken we zelf wel te weten wat er nodig is, vervolgt Coumans. “Nu is onze besluitvorming gebaseerd op een gedegen onderzoek, een enquête onder gebruikers en een advies. Ook over de implementatie van het advies – hoe moeten we dit gaan bouwen – is Unipartners in gesprek met onze software ontwikkelaar. Dit brengt ons echt naar de volgende fase.”
“Mijn advies aan ondernemers is dan ook: zet het in wanneer je het nodig hebt. Zeker gezien de tijdsdruk en overhaaste besluitvorming, die we allemaal kennen. Bovendien is het leuk; werken met jonge mensen, die frisse blik en soms een ietwat te romantische insteek. Ik vergelijk zo’n project wel eens met een rijdende trein. Gaandeweg probeert iedereen er allerlei wagonnetjes aan te hangen – “neem dit ook nog even mee”- maar op een gegeven moment valt die trein stil en vertraagt je project. Terug naar “the business”, focus op je opdracht, markeer de opbrengst. Dát leerproces, dat is de winst voor de student.”
Ook Wouter van den Berg van The Compound Company is enthousiast over Unipartners:
“Ze luisteren, zijn leergierig, willen leren. Bovendien past het in de MVO gedachte van ons bedrijf; jonge mensen begeleiden. En last but not least: ook de prijs-kwaliteitverhouding is aantrekkelijk.”
The Compound Company is gevestigd in Enschede, Roermond, Jakarta en op de Brightlands Campus Chemelot Geleen. ‘Wij maken kunststof granulaat, dat als grondstof dient voor kunststof eindproducten. Dat doen we voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers en doeleinden. Van bumpers, spiegels en dashboard toepassingen voor de automobielindustrie, tot gevelpanelen, verpakkingen en vloerverwarmingsbuizen. Onze klanten zitten wereldwijd, het accent ligt nog wel op Europa.”
Hoe wij bij UniPartners terecht kwamen? “Ze hebben me eens gebeld. De Universiteit Maastricht zit hier op de campus – de studenten van UM en Zuyd Hogeschool en de samenwerking met het bedrijfsleven groeit. Toen ze vertelden waar ze voor ingezet worden, was voor mij de trigger: klanttevredenheidsonderzoek. Dat willen en dat móeten we ook doen, onder meer voor de ISO certificering. En als je zelf je klanten interviewt, krijg je toch vaak wat gekleurde antwoorden. Bovendien hebben we daar geen tijd voor. Er ligt veel werk, dan word je al snel in beslag genomen door de waan van de dag. Uitbesteden dus!”
Het eerste klanttevredenheidsonderzoek was in 2015, daarna in 2018 en ook dit jaar is er weer een. Het enige wat wij hoeven te doen, is klantenlijsten aanleveren. En er zijn een paar contactmomenten. Verder worden we volledig ontzorgd gedurende het hele proces. Het grote voordeel van herhaling van het onderzoek, is dat je kunt vergelijken. Zo kregen we de eerste keer wat negatieve feedback op onze documentatie stromen. Nu hebben we de documentenflow volledig geautomatiseerd. De hick-ups zijn eruit en het certificaat gaat bij levering direct door naar het kwaliteitssysteem van de klant. Foutloos, terwijl we eerst moesten varen op het geheugen van de binnendienst.”
“Daarnaast wil ik trouwens ook altijd inzicht in de ruwe data van het onderzoek. Perfecte input voor onze accountmanagers. Als iemand kritisch is, is dat meteen een mooie aanleiding om persoonlijk contact te zoeken. Even die klant bellen, dat werkt!”