Skip to main content

Smart Driver Coaching – “Aanleiding was het Keyporttraject Resultaat Gericht Ondernemen” vertelt Marius Verschuuren van Thijs Logistiek. “Daar ontstond het inzicht om meer regie bij onze mensen te leggen. Medewerkers actief betrekken bij onze strategie en beleid, zodat ze zelf besluiten kunnen nemen en kunnen bijsturen waar nodig.” Vervolgens heeft Renske Cox – business developer Keyport – Thijs Logistiek in contact gebracht met Apployee BV. Verschuuren: “De tool van Apployee biedt inzicht in de financiële situatie omtrent brandstofverbruik en schades, boetes en leefstijl. Maar ook in de gerealiseerde prestaties op onderhoud, tachograaf en boetes. Alles zit er in. Op een leuke, eigentijdse manier, die onze medewerkers motiveert. Dat was voor ons belangrijk!“ Sturen met Smart Drive Coaching Apployee is een jong succesvol bedrijf dat software ontwikkelt voor met name midden- en grote transportbedrijven. App bedenker Dylan van Heugten vertelt: “Ik heb vier jaar als accountmanager in de transportsector gewerkt. Daar heb ik goed geluisterd naar de klant. Wat speelt er? Waar heeft die transportondernemer behoefte aan? Al snel bleek dat bijna iedereen met hetzelfde probleem worstelt: Er zijn zoveel data beschikbaar. Allemaal van verschillende merken en leveranciers, op verschillende plekken binnen de organisatie in aparte extensies. Zeer versnipperd dus en daardoor lastig om een goede sturing op te baseren. Laat staan dat je de info aan anderen kunt overdragen.”

De software applicatie van Apployee – Smart Driver Coaching – presenteert alle data in 1 overzichtelijk dashboard. Hierdoor kan het management de totale performance eenvoudig aflezen. Daarnaast krijgt elke chauffeur de beschikking over een ’individuele’ App, waarin hij zijn eigen performance en die van zijn “team” en “collega teams” kan vergelijken. Slimme algoritmen vertalen de data vervolgens naar persoonlijke verbeterpunten en (team) challenges.

Medewerkers betrekken Verschuuren: “We hadden bij Thijs Logistiek een facebook community, maar wilden liever naar een platform binnen onze eigen omgeving. Nu de data die wij als bedrijf hebben op een aansprekende manier bij onze mensen komt, kúnnen ze er ook iets mee. Het geeft ze de mogelijkheid om echt een bijdrage leveren aan onze doelen door gefundeerde keuzes te maken over rijstijl, veiligheid en gezondheid. Met gamification worden ze vervolgens uitgedaagd uit om zichzelf te verbeteren. Nieuw is de challenge functie van 90 dagen met een gezondheidscheck en vitaliteitstips. Zo blijven we, ook in deze tijd, investeren in de gezondheid en het binden en boeien van onze mensen.” Roul Schroijen COO van Apployee: “Onze app stelt je als bedrijf in staat om een efficiencyslag te maken. We starten met directie, management en kantoor. Daarna gaan we in gesprek met chauffeurs. Wat drijft en motiveert hen? Die gesprekken worden begeleid door een gecertificeerde coach. Uit deze brede inventarisatie ontstaat vervolgens een onderbouwd veranderprogramma. Gebaseerd op integrale data en inzetbaar als continu proces. Zowel top down als bottom up”. We maken het leuk én persoonlijk “De dagelijkse praktijk is vooral leuk en simpel. Elke chauffeur start de dag met een eigen scherm. Een persoonlijk profiel met de foto van hun eigen voertuig. Daar zijn ze vaak erg trots op. In hun persoonlijke inbox vinden ze bijvoorbeeld berichten van de planner of een compliment van kantoor. Onder de trainingsmodule staan aanbevolen opleidingen en werkinstructies, zoals de tachograaf instellen, Code 95 en eventueel klant specifieke werk- en veiligheidsprocedures. Eenmaal gestart, dan schakelt de app over naar de board computer. Dan laten we de chauffeur met rust. Het systeem werkt de gegevens later automatisch bij. “ Gamification doet de rest! Iedere chauffeur kan daarnaast nog verschillende performance levels bereiken. “Je kunt rijstijl-  of veiligheidsspecialist worden en daarmee extra punten verdienen. Of als team een challenge winnen. De beloning? Dat kan variëren van een gezonde lunch voor het team tot een nieuwe jas uit de eigen webshop of kaartjes voor een pretpark. De eerste reactie van chauffeurs zijn dan ook erg positief: eindelijk een leuk en eerlijk beoordelingssysteem“.