Hoe bereik je jongeren, maak je ze bewust van duurzaamheid en stimuleer je hen om tot actie over te gaan? Dit uitdagende vraagstuk stond centraal voor 32 AD Commercieel Management-studenten die aan de slag gingen in het blok social media management.
Op 3 september vond de aftrap plaats bij Moonen Packaging, waar Renske Cox en Maartje Kessels van Keyport de opdracht introduceerden. Jacklien Quirijnen gaf een inspirerende presentatie over duurzaam ondernemen, en een rondleiding door Roland van Bussel gaf de studenten inzicht in hoe duurzaamheid concreet kan worden toegepast.
De studenten werkten vervolgens aan strategieën voor drie doelgroepen: leerlingen in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en mbo-studenten. Na interviews met Keyport presenteerden zij hun eerste plannen op 27 september bij Zuyd Perron in Weert. De bijeenkomst trok veel belangstelling van overheid, onderwijs en ondernemers, wat zorgde voor waardevolle interactie en feedback.
Op 29 oktober volgde een feestelijke posterpresentatie waarin de studenten hun ideeën tot leven brachten. Denk aan challenges, creatieve ‘groene helden’, YouTube-video’s met personages als Aardje de Aarde en Lex de Leeuw, community-initiatieven en winacties – allemaal met dezelfde boodschap: It takes a small step! Met veel enthousiasme lieten de studenten zien dat bewustwording leuk en impactvol kan zijn.
Simone Urlings, docent Commerciële Economie aan Zuyd Hogeschool, geeft aan: “De opdracht in samenwerking met Keyport heeft studenten van AD Commercieel Management van Zuyd Hogeschool laten ervaren hoe duurzaamheid verder onder de aandacht gebracht kan worden bij diverse doelgroepen. Na zorgvuldig marktonderzoek hebben studenten hun creativiteit gebruikt om een social media-plan te ontwikkelen. De posterpresentatie op Zuyd Perron in Weert heeft Keyport nieuwe inzichten gegeven in hoe diverse doelgroepen op een effectieve manier benaderd kunnen worden. Voor studenten was het mooi om samen met Keyport te werken aan een praktijkgerichte opdracht met een relevant thema. Zo zetten we samen een stap naar een duurzame toekomst!”
En het blijft niet bij deze fase. De opdracht krijgt een vervolg met nieuwe groepen studenten van Commerciële Economie, en enkele van de meest talentvolle studenten maken kans op een stageplek bij Keyport of Merkatelier Beeldvang. Dankzij deze frisse en creatieve ideeën gaat Keyport weer een stap verder in het bereiken van jongeren met duurzame impact!